• Log in
  • 0

    Geen producten in je winkelmand.

Voorwoord

Al tijdens mijn opleiding aan het Rotterdams Conservatorium heb ik me bezig gehouden met het ontwikkelen van gitaarmethodes. Binnen een conservatorium krijg je natuurlijk les van de meest vakkundige musici, waardoor je ontzettend veel inzicht krijgt in je instrument. Na deze studie ben ik in 2000 begonnen met het opbouwen van een gitaarles-praktijk, waarbinnen ik op het moment lesgeef aan, gemiddeld zo’n 35 leerlingen.

Naast je eigen ervaring als beginnend gitarist, leer je juist door jaren lange ervaring als gitaardocent, waar beginnende- en ook meer gevorderde gitaristen hulp bij kunnen gebruiken en welke oefeningen daar het meest geschikt voor zijn. Natuurlijk kan iedereen erg veel informatie vinden op het internet, maar het is toch nog altijd moeilijk te bepalen welke kennis je op het juiste moment nodig hebt. Bovendien blijft het een kunst het ‘kaf van het koren te scheiden’, zoals met alles wat je aan informatie kunt vinden op het internet.

Omdat er veel verschillende muziek- en speelstijlen bestaan, is geen enkele methode volledig of voor iedereen geschikt. Bovendien speelt ook de leeftijd van de leerling een belangrijke rol bij de keuze van taalgebruik en ook de oefenstof.
Deze methode richt zich op (jong-) volwassenen en gebruikt voorbeelden uit, met name, de ‘lichte muziek’. Dit betekent dat vaak bestaande songs uit de pop, (hard-) rock, blues, rhythm & blues, enz. worden gebruikt om de verschillende technieken, ritmes, enz, toe te lichten. Veel van de stof die wordt behandeld is echter wel universeel en bruikbaar in alle andere muziekstijlen.

Ik wil geen valse beloftes maken in de trent van: ‘Leer snel en makkelijk gitaarspelen!’ want het leren spelen van een instrument heeft tijd en aandacht nodig.
Wel vind ik het van groot belang dat er snel wordt toegewerkt naar de praktijk. Het spelen van volwassen muziek, waarmee de motivatie en inspiratie zolang mogelijk aanwezig blijft. Ik heb daarom gekozen voor een methode, waarbinnen je in beginsel voor een deel zelf kunt bepalen hoeveel muziektheorie je wilt leren, met daarbij in het bijzonder het leren lezen van noten. Iedere oefening staat dan ook, zowel in muzieknoten als in tabulatuur (TAB) genoteerd.
Het leren begrijpen en toepassen van harmonie-leer, toonladders, e.d, bij het componeren en/of improviseren is iets wat sowieso vaak pas in een later stadium aan de orde komt. Hierbij is het kunnen lezen van noten of in ieder geval het begrip van het notenstelsel van groter belang.

Veel aandacht wordt wel besteed aan ritmiek, omdat juist dit onderdeel vaak wordt onderbelicht en onderschat, bij het gebruik van alleen de ‘tabbalk’.

Hoelang men nodig heeft alle oefeningen met succes af te ronden, hangt natuurlijk af van aanleg en de hoeveelheid tijd die er in wordt gestoken. Dagelijks 15 minuten oefenen, is met name in de eerste fase, doeltreffender dan één keer per week 2 uur spelen, omdat bij het laatste minder snel routine wordt opgebouwd. Belangrijk hierbij is ook het ‘leren’ studeren. Ik raad aan iedere oefening de nodige tijd te gunnen, ook als deze muzikaal misschien niet helemaal aan je smaak voldoet. Een oefening bevat vaak kennis die nodig is bij de volgende oefening. Werk bij voorkeur in kleine stappen, eerst één maat, dan de volgende. Of leer eerst het ritme in de maat te spelen op bijvoorbeeld één toon. Bekijk kritisch wat de moeilijkheden zijn die je tegenkomt en analyseer waarom je daar moeite mee hebt. Oefen juist datgene, waar je op vastloopt. Ook heeft het mij altijd erg geholpen opnames te maken van mijzelf en deze daarna te beoordelen.

Heel veel plezier en succes met de cursus!!

BEKIJK ALLE Voeg notitie toe
JIJ
Plaats een opmerking
 
top
© 2024 All Guitars - Powered by Maatos